Works by Anne-Marie Klenes at H8x12
Space for Contemporary Art, Tielt-Winge nr.
Leuven, Belgium
with Poems by Andreas Weiland that
were inspired by these works
The Block of Riddles
Enigmatic traces
chance traces
produced inside the material –
slate –
in ten thousand years!
A deepening, a cavity, a hole
has been chiselled –
has been dug deep into the block of stone.
It is rectangular almost.
Its regular outline
following vaguely the idea –
the concept of –
a rectangle.
Like a trench in a landscape,
looked at, from above,
it appears to me.
And inside this trench
a block stands out –
faintly irregular, too.
And on the surface of the block –
traces!
Traces left by
the history of the earth –
by tens of thousands,
by millions of years.
Their painting –
their drawing –
their relief-like sculpture –
exhibited by
Anne-Marie’s sculpture!
Because she laid it bare!
Because she gave it a frame –
a frame that is a trench
in a landscape seen from above.
As I stand in front of it,
looking at it,
I see the entire block,
the smooth sides of it,
the slightly curved baseline,
in front of me.
I see the drawings of time,
the patterns
formed in the material,
the darkness inside the trench,
and the light on its edges its walls.
How lively, how differentiated
they appear to me now!
Blacks, and light and dark greys
of a grey block of slate
worked on
to let us marvel
and discover
and be surprised.
For a moment,
in the center of the plane,
the grey, framed surface in front of me,
I have seen
a person bowing his –
bowing her head!
The arms and elbows, raised
higher then the head…
The chest, bowing forward…
A tortured person, perhaps.
A person tied to a pole or a wall.
The head, sagging.
The body, sagging.
But it could have been
somebody cowering in pain.
Or in meekness, as well.
Or a bird.
A clumsy bird
picking in the sand.
The feathers – a cushion:
protecting against the wind
Anne-Marie Klenes,
Schiste d’Herbeumont
32.5 x 21 x 8 cm
Der Raetselblock
Enigmatische Spuren
Zufallsspuren
produziert im Material –
Schiefer –
in zehntausend Jahren !
Eine Vertiefung, eine Hoehlung, ein Loch
ist gemeisselt –
ist tief hineingegraben in den Steinblock.
Sie ist ein Rechteck, fast.
Seine regelmaessige Kontur
folgt vage der Idee –
dem Konzept –
eines Rechtecks.
Wie ein Schuetzengraben in einer Landschaft,
gesehn, von oben,
erscheint's mir.
Und in diesem Graben
steht ein Block hervor –
ein wenig unregelmaessig, auch er.
Und auf der Oberflaeche des Blocks –
Spuren !
Spuren hinterlassen von der
Geschichte der Erde –
von Zehntausenden,
von Millionen Jahren.
Ihr Gemaelde –
ihre Zeichnung –
ihre reliefartige Skulptur –
vor Augen gefuehrt
von Anne-Maries Skulptur!
Weil sie es offen legte!
Weil sie dem einen Rahmen gab –
einen Rahmen der ein Graben ist
in einer Landschaft, gesehen von oben.
Waehrend ich davor steh,
es anseh,
seh' ich den ganzen Block,
seine glatten Seiten,
die leicht gekurvte Linie der Basis,
vor mir.
Ich seh' die Zeichnungen der Zeit,
die Muster
geformt im Material,
die Dunkelheit in dem Graben,
und das Licht auf den Kanten seiner Seiten.
Wie lebendig, wie differenziert
mir dies alles erscheint!
Schwarz! Und helle, dunkle Graus
eines grauen Blocks Schiefer,
der bearbeitet ward,
loesen Verwunderung aus,
lassen uns entdecken
und ueberrascht sein.
Einen Moment lang,
in der Mitte der Flaeche,
der grauen, gerahmten Oberflaeche vor mir,
sah ich, wie jemand
beugte...
seinen –
ihren Kopf !
Die Arme, Ellenbogen, hochgestreckt
hoch ueber'm Kopf…
Die Brust war vorgebeugt…
's war ein Gefolterter, vielleicht.
Jemand gefesselt an 'nen Pfahl, 'ne Wand.
Der Kopf, herabgesunken.
Der Koerper, zusammengesunken.
Doch konnt's auch jemand sein,
der schmerzgebeugt war.
Oder in Demut.
Oder ein Vogel.
Ein plumper Vogel
der da pickt im Sand.
Das Federkleid – ein Kissen:
schuetzt vor'm Wind
|